Jelle en Diane in Zambia

Bureaucratie en vliegende mieren

Het mocht even duren, maar we kunnen jullie geruststellen: we zijn veilig aangekomen in Macha! De eerste week in Zambia was er een vol met allerlei indrukken en verschillende emoties.

De eerste dagen brachten we door in de hoofdstad Lusaka, een drukke stad vol schoenverkopers, marktjes, telefoonwinkels en auto's. We wilden deze dagen gebruiken om uit te rusten van de vliegreis, vervoer naar Macha te organiseren, maar vooral om de noodzakelijke inschrijvingen in de Health Professions Council of Zambia (Jelle) en de General Nursing Council (Diane) te regelen. Een betere stresstest voor onze frustratietolerantie hadden we niet kunnen bedenken! In twee dagen tijd zagen we vele print- en internetshops, meerdere Barclays-bankfilialen, de Nederlandse Ambassade, de Internationale School van Lusaka, de Churches Health Association of Zambia, verschillende lokale eettentjes (gevolg: volgende dag wakker met koorts en diarree...) en de Subway. We belden en mailden meerdere malen met broers, zussen en een moeder, de Hogeschool Rotterdam, een officieel erkende vertaalster van Nederlandse documenten, de directeur van het ziekenhuis en we sliepen een extra nacht in de Backpackers, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat men een Engelse versie van een in Nederland niet bestaand document absoluut noodzakelijk achtte! En wat doe je dan?? Mag ik dit zeggen? Je opent Microsoft Word, beetje creatief zijn, Google afbeeldingen, Control C, Control V. Heel officieel, maar niks gelogen, dat niet... Gefeliciteerd, u staat beide ingeschreven, Jan Leendert Struik en Struik Dientje Neeltje Kaukman!

Genoeg over de de Afrikaanse bureaucratie. Inmiddels zijn we ondergebracht in het Guesthouse van het ziekenhuis. Als het goed is, verhuizen we begin deze week naar een heus 'Doctorshouse', maar omdat er nu nog geen meubels in staan, moeten we nog even geduld hebben. We zijn al wel vast even door de ramen gaan gluren. In de tuin staan drie mangobomen en een bananenboom (iemand recepten?). We zijn hier binnengekomen in een totaal andere wereld dan wat we gewend zijn. Asfalt is in Macha niet te vinden. Stromend water hebben we een aantal uur per dag (onbekend hoe laat). De elektriciteit is in drie dagen tijd al vijf keer uitgevallen, vandaag hadden we zelfs de hele dag geen stroom tot 20u. Sinds eergisteren weten we ook wat we ons moeten voorstellen bij het begin van het regenseizoen: 14 mm in twintig minuten, de rest van de tijd is het warm en meest zonnig. En er zijn dieren: rondom het huis koeien en kippen en in huis muggen, spinnen en salamanderachtigen, ook in de slaapkamer. Vrijdag zagen we een schildpad lopen, maar gisteren waren we toch wel het meest verrast. De stortbui was net voorbij en we hadden ´s avonds de ramen open gezet om het huis lekker te laten afkoelen. We zitten rustig te lezen als er een irritante grootvleugelige insect door de kamer begint te zoemen. Niet erg opmerkelijk... Diane: ´Het was er toch eentje?' Jelle: 'Ja.' Diane: 'Nu twee.' Jelle: 'Eén, twee, drie, vier, vijf...' Diane: 'Het worden er steeds meer!' Jelle: 'Wat is dit?? Wat gebeurt er?? Pak de insectenspray!!' Tientallen insecten vliegen door de kamer en we beginnen als een gek te sprayen. Diane grijpt de geïmporteerde elektrische vliegenmepper en zwaait in het rond. Enkele beesten vallen dood neer, maar het lijkt niet meer te stoppen. Diane: 'Volgens mij komen ze door het raam!!' We beginnen de ramen te sluiten. Als Jelle de keuken binnenstapt, is het drama compleet: een wolk van insecten komt op ons af en we doen de deur direct weer dicht. Juist op het goede moment komt Mirriam, de nurse officer, binnen. 'Mirriam!!! Wat is dit?? Help!' Mirriam loopt naar de keuken, door de wolk insecten naar het raam en doet hem dicht. Alle lichten moeten uit. Die beesten worden actief na een regenbui en komen af op het licht: de vliegende mieren! Na een kwartier zijn de meeste vliegende mieren verdwenen of liggen ze spartelend op de grond. Welcome to Africa!

De overgang van Nederland naar Zambia mag dan erg groot lijken, toch lukt het om ons snel aan te passen aan de omstandigheden. Als er water is, vullen we grote bakken en we douchen ons al scheppend met een spaflesje gevuld met koud water. Valt best mee. Lastiger is het feit dat je niemand kent en eigenlijk maar matig weet waar je aan toe bent en bij wie je moet zijn met je vragen. We gaan er vanuit dat de tijd dat zal leren. Deze week begint het echte werk. Tot zover voor nu.

Jelle en Diane

PS: vanwege internetproblemen hebben we ons verhaal pas twee dagen na het schrijven kunnen plaatsen. Inmiddels zijn we begonnen in het ziekenhuis en zijn we verhuisd, maar daarover later meer...

Iris Houben

He, wat fijn om iets te lezen! Nou, jullie hebben in ieder geval echt kennis gemaakt met het afrikaanse leven! Bureaucratie en beesten...
Ik ben zo benieuwd wanneer jullie aan het werk gaan! Een lieve groet, Iris

Jeannette Hofstede

veel succes samen wat een verandering bij Ned vergeleken he!!
maar alles went
we blijven jullie volgen heel interessant !!
veel zegen
Jos en Jeannette Hofstede

Gerard an Annemieke en Joelle en Thomas

Gelukkig gaat alles goed !
Wat een verhaal zeg van die vliegende mieren, geweldig hahaha. Gebakken banaan word er hier geroepen, niet wetende dat je geen frituurvet hebt daar ....
Geniet er ook van en wees voorzichtig en Jelle zorg goed voor Diane. Hou jullie taai, we houden van jullie !

Heleen

Jeetje, wat een begin van jullie avontuur ! Ik had van Lisa al een kleine update gekregen, maar het blijkt een ware vuurdoop!! Al met al klinken jullie gelukkig nog opgewekt ! Ik vrees dat ik bij de vliegende mierenplaag de moed al behoorlijk in mijn schoenen had teruggevonden! ;-)
Hoop dat de komende tijd alles een beetje begint te reilen en zeilen en ik hou de updates in de gaten!!! Miss you already!!! Xxxx

Ineke

Hey schatten!
Fijn om iets te horen! Wat een avontuur nu al! het is vooral heel leuk om te lezen, maar begrijp dat het voor jullie niet altijd even 'leuk' is geweest....ultieme relatietesten zo te horen :) Ben nu alweer benieuwd naar jullie volgende blog. Love you guys xxx

Syl

Hey wat leuk om wat van jullie te lezen! Wat een adventure! Begon met tegenslag en al hadden jullie je er wel op ingesteld....het blijkt maar weer "het kan altijd erger"....this is africa. Succes daar met alles, veel sterkte met alle insecten en dieren en ik kijk uit naar jullie volgende blog! Liefs van ons xx

mama

heerlijk om jullie verhaal te lezen wat een gedoe was dat in Lusaka en dan nu in de jungle vol verrassingen, vliegend,kruipend enz.. ik hoop dat de kennismaking met de mensen in het ziekenhuis een fijne verrassing zal zijn en dat jullie het "echte werk" onder de knie krijgen met niet al te heftige horten en stoten.
wacht vol spanning op het volgende bericht.
love you xx

Eva

Lieve broer en zus!

Haha, wat een verhaal! Microsoft Word?!?! HAHAHA! Gelukkig is het nu wel allemaal gelukt ;-) Succes in de eerste 'echte' week!

X

ps. Volgende week ga ik kijken hoe verschrikkelijk vies jullie huisje nu is!

Marry

Loviesss!
Zo te horen is het daar wel even wennen maar het gaat de goede kant op, zo te horen! Gelukkig is alle bureaucratische stress nu achter de rug! Heel veel succes in het ziekenhuis, nu gaat het écht beginnen!
Love you! X

Gerson & Marcella

Ha J en D!
Goedzo! De brutalen hebben de halve wereld zeggen ze hè? Blijkbaar valt Zambia daar ook onder ;)! Fijn van die bananenboom: banaantje kan altijd! Benieuwd naar jullie ervaringen in het ziekenhuis, matrassen op de vloer?
Xxx Ger en Cel

SANNE

Hallo Afrikagangers.....wat een heerlijk begin van jullie reis!! Ben benieuwd naar de volgende verhalen!!! Heel veel succes van een zuster die hard aan het werk is..! X Sanne

Judith

Wat een leuk en vrolijk verhaal, ondanks het gedoe van de eerste dagen.

Liefs en een knuffel

Carin

Brrrrr wat een welkom...;)
Maar hé, jullie maken t wel mee!!
Geniet zoveel je kan.... Xxxxxx

marion

Wat een verhaal.ik krijg er de kriebels van.
Volgende keer vliegen die mieren niet maar horen we vast dat jullie ze hebben gegeten!ik wacht met spanning op jullie volgende berichten.Succes daar!

Dea

Wat een ontberingen.......
Hoewel die echte beren ga je misschien nog tegenkomen!

Alle goeds hoor voor jullie!

simone

Heerlijk, deze nieuwe doktersromans!
Wanneer is de volgende aflevering?
Veel plezier en succes!

Imke

Geniale oplossing, Word :D Klinkt als een vuurdoop zoals je 'm verwacht... Niks geen mogelijkheid om je op zulke situaties voor te bereiden ;) Maar super leuk om te lezen!

Liefs

Barbara Flier

Klinkt als een uitdaging, ben benieuwd naar de volgende verhalen! Hier zit alles nog op zijn plek.

Feike

Klinkt goed allemaal! Typisch Zambia zou ik zeggen :)
Veel succes tijdens de eerste werkdagen!!

toke

lieve jelle en diane,

wat een andere wereld!!
geweldig om jullie bericht te lezen, en je foto's te zien, geeft ons een inkijkje in jullie leven nu en in die hele andere cultuur

ik wens jullie veel geduld, moed, rust, kracht, liefde, gezondheid, plezier en voldoening!

liefs en zegen,

mama

Jose

Super leuk om te lezen! Ik zie het jullie helemaal doen :)
Veel liefs!

jan van wuijckhuijse

INSECTENSPRAY FOEI!!!!!! Diane. (een vliegende mier is ook een onderdeel van de schepping).

Wat een buracratie he, dacht ja dat je alles goed geregeld had.

Heel veel plezier met werken enz, knuffel en groeten Janvw

Marije

schatjes, het klinkt geweldig daar!

die uitgevallen stroom heette bij ons ' powersharing'; af een toe een deel v het land uitschakelen omdat er anders niet genoeg is voor iedereen; dat klinkt dan wel weer vriendelijk...

en een echt doctorshouse lijkt mij ook wel wat:)

tippie voor al die bananen hieronder:

Bananenbrood

Ingrediënten
100 gram margarine200 gram suiker2 eieren (losgeklopt)1 theelepel citroensap3 middelgrote bananen, rijp maar niet bruin100 gram bloem3 theelepels bakpoeder1/2 theelepel zout60 gram gehakte walnoten

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 150 graden C. Bestrijk het bakblik met olie.
Roer de magarine en de suiker romig en klop er dan de eieren door.
Pureer de bananen, roer hier het citroensap door en doe dit bij het roommengsel.
Roer er dan de bloem door, plus de bakpoeder en uiteindelijk de gehakte walnoten. Doe het deeg in het blik en bak het brood in 1 uur en 15 minuten.

Coleta

Kan niet wachten tot het volgende verhaal verschijnt.
Mango partjes dippen in een mengsel van zout suiker en een beetje gedroogde rode peper is erg lekker. Vooral alsmede mango nog niet rijp is, dan smaakt tie lekker fris, een beetje naar citrusvruchten. En lekker 'knapperig'.

Heel veel plezier en sterkte,

Groeten.,

Coleta

Tonny en Julieta

Leuke verhalen man!! De echte Afrikaanse experience :) Geniet ervan jongens, misschien volgende keer maar Argentinie pakken, daar hebben we zulke beesten niet.) Groeten!!!!

Jon

wauw, het lijkt wel een film. Succes!

Wendy Reijm

Hoi hoi,

Geweldig verhaal, ik zag het tijdens het lezen helemaal voor me. En dan dat word document...een giller zeg!! En ik gok erop dat dat jou idee was Jelle!
Groetjes vanuit een (bijna) insecten vrij ;-), koud en mistig Nieuwerkerk aan den IJssel.

Hanneke

Lieve Jel en Diaan,

Wat een verhaal! En hoe leuk en beeldend geschreven :)
Mango is heel lekker met kip! Geen moeilijk recept hoor, gewoon kip braden en mango erbij en lekker even laten sudderen.... Lastigste is denk ik de kip om die te vangen en te slachten :)
Zie uit naar jullie volgende verhaal!
Veel liefs,
Han

Arie

Wat een verhaal daar in Afrika!!
gelukkig gaat verder alles goed! en je kan zo te horen weer trots zijn op je creatieve genen ;-)

Ik had die afrikaanse killer dans wel willen zien hahaha!!
heel veel suc6 en plezier verder in Zambia!!

gr uit Paraty Brazilië waar het lkkr warm!!
love you

Jolanda S

Heee Diaan en Jelle!

Wat leuk om wat van jullie te lezen! Klinkt allemaal erg avontuurlijk maar super leuk! Geniet ervan samen en ik ga julle trouw volgen!!

Xx jo en een dikke knuffel van Tijs :)

Rinus Visser (je weet wel...)

Een mooi verslag van jullie eerste belevenissen. Ga er maar vanuit dat het niet de laatste zijn. Maar goed ook, anders was het niet meer avontuurlijk. Als er in Afrika bussen volgens een dienstregeling gaan rijden,wordt het tijd om terug te komen...... (-;

Groet,
Rinus

Pieter van den Hombergh

Beste Jelle en Diane,
Jullie staan nog steeds op de WHIG website www.whig.nl onder Zambia. Is dat nog actueel. Hebben jullie eventueel nog nieuwe tekst?